Święto Niepodległości w murach Zespołu Szkół w Mielnie

1111 21Dnia 7 listopada 2014r. w Szkole Podstawowej w Mielnie odbył się uroczysty apel przygotowany z okazji Święta Niepodległości.
Wykonawcy zaprosili widzów do udziału w niecodziennej podróży przez historię.
Uczniowie szóstej klasy w przystępny sposób opowiedzieli trudne dzieje narodu polskiego od momentu pierwszego rozbioru, który nastąpił w 1772 roku.
Treść przedstawienia dotyczyła kolejnych zrywów niepodległościowych, a także warunków życia Polaków pod zaborami.
Wspomniano m. in. o zakazie posługiwania się językiem ojczystym w szkole, zsyłkach na Syberię i konfiskatach majątków.

Nadzieję odzyskania niepodległości przyniosła pierwsza wojna światowa, a 11 listopada 1918 roku zapisał się w naszej historii jako dzień wskrzeszenia ojczyzny.

Młodzi aktorzy wystąpili w kostiumach, które podkreśliły historyczny charakter przedstawianych wydarzeń.
Na scenie zaprezentowali się: ułan ( w tej roli wystąpiła Marysia Gil), kosynier (Natalia Trąbka), legionista (Karol Smętek).
Ważną rolę odegrali również recytatorzy. W tę rolę wcielili się wychowankowie klas IV i V.
Uczniowie doskonale opanowali wygłaszane teksty, a ich treść podkreślali odpowiednią intonacją.

Uroczysty charakter przedstawienia oddały także pieśni wykonane przez chór szkolny „Cantabile”, nad którym czuwała p. Kamila Figielska.
Podczas uroczystości zabrzmiały: „Mazurek Dąbrowskiego”, „Rota”, „Oda do radości”, „Krakowiak”.

Ważne dla Polaków wydarzenia prezentowane w postaci żywej lekcji historii istotnie wpływają na kształtowanie postaw szacunku wobec minionych pokoleń.
Dbając o to, by trwała pamięć, stajemy na straży przesłania Józefa Piłsudskiego : „Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien (…)teraźniejszości ani prawa do przyszłości ”.

Uczestnicząc w obchodach Święta Niepodległości, wspólnie mogliśmy wyrazić radość wynikającą z życia w wolnym kraju i nadzieję na trwanie Polski niepodległej oraz silnej.

Monika Napieraj

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii - [ zobacz ]